Lutherse
Kerk, Noordeinde 4, Delft
Zondag
31 maart 2019, 15.00 uur
Toegang
€ 10 (€ 7.50 ouderen; € 5 jongeren)
Kaarten
zijn uitsluitend aan de kerk verkrijgbaar vanaf 14.30 uur.
Voor Bach
Johann Bach:
User Leben ist ein Schatten
Johann
Sebastian Bach: Lobet den Herrn
Pauze
Johann
Sebastian
Bach: Komm, Jesu, komm
Dietich Buxtehude:Dein
edles Herz (instrumentaal)
Dietich Buxtehude: Fürwahr er
trug unsre Krankheit
In de pauze nuttigen wij graag een consumptie met u.
Uitvoerenden
Sopraan Wilna Roode, Iris de Vette,
Karen Rensma, Els van de Lisdonk
Alt Suzan Vermeer, Harriet van Drimmelen, Annike Grotheer, Judith Tegelaers
Tenor Ton Bakker, Arnold Quanjer,
Jan Zijdeveld, Arlan Bovenberg
Bas Wim Looyestijn, Marius Geervliet,
Allart Pater, Erik Bleichrodt
Barokviool Barbara Vermaas, Dita Breebaart
Alt/basgamba Dik Platel, Helma
Weijnand
Basgamba Ben Bults
Theorbe Lex Horst
Orgel Freek Langeveld
Dirigent Raymond Honing
Toelichting
Johann Sebastian Bach vervolmaakte
de motetvorm die door de gneraties voor hem ontwikkeld waren. Als voorbeeld
nemen wij een motet van Johann Bach (1604-1673), een oud-oom van Johann
Sebastiaan. Het motet mein Leben ist ein
Schatten wordt gezongen door een zesstemmig koor, met een driestemmig
“Fernchor”.
Van Johann Sebastiaan
zingen wij twee motetten, één vierstemmig en één dubbelkorig. In tegenstelling
tot de meeste motetten is Lobet den Herrn
gebaseerd op een tekst uit de bijbel. Het beval veel melodische imitaties in
een fugavorm.
Het motet Komm, Jesu, komm stamt uit zijn eerste
jaren in Leipzig, op een tekst dat was gedicht ter gelegenhied van het
overlijden van een eerdere rector van de Thomasschule.
De motetten worden
afgewisseld door instrumentale intermezzo’s van Johann Berhard Bach, een
achterneef van Johann Sebastian, en van Dietrich Buxtehude, die bij Johann
Sebastiaan in hoog aanzien stond.
Wij sluiten gezamenlijk af
met de cantate Fürwahr, fürwahr van Buxtehude.