Waalse Kerk Delft

Zondag 6 mei 2018, 15.00 uur

Toegang € 10 (€ 7.50 ouderen; € 5 jongeren)

Kaarten zijn uitsluitend aan de kerk verkrijgbaar vanaf 14.30 uur.

 

 

Messe des Morts

Jean Gilles

(1668–1705)

 

 

 

 

 


Media vita in morte sumus – Henry du Mont

 

Carillon des Morts – Michael Corrette

 

Messe des Morts – Jean Gilles

 

 

 

Na afloop nuttigen wij graag een consumptie met u.

 

Uitvoerenden

 

                          Sopraan        Wilna Roode, Iris de Vette,
Karen Rensma

                                          Alt        Suzan Vermeer, Harriet van Drimmelen, Annike Grotheer

                              Tenor        Ton Bakker, Arnold Quanjer

                           Bariton        Wim Looyestijn, Marius Geervliet

                                  Bas        Allart Pater, Erik Bleichrodt

 

                    Barokviool        Barbara Vermaas, Dita Breebaart

                Barokaltviool        Lea Schuiling

                       Basgamba        Ben Bults

                          Violone        Els Kluin

                          Theorbe        Teun Lingeman

                              Orgel        Freek Langeveld

 

                             Dirigent    Raymond Honing


Toelichting

 

Henry du Mont (1610-1684) was een Zuid-Nederlands componist en was als organist werkzaam in Maastricht en later als sous-maître van de Chapelle royale in Versailles.  “Media vita in morte sumus” is het begin van een gregoriaans gezang, dat waarschijnlijk dateert uit ongeveer 750. In de liturgie wordt het gezongen als antifoon in de Completen van zondag Laetare halverwege de vastentijd. Daarnaast heeft de tekst, ook in vertaling, vele componisten geďnspireerd, zoals Purcell en Howells.

 

AfbeeldingsresultaatEr is een sterke verwantschap tussen de dodenmis van Jean Gilles (1668-1705) en die van André Campra (1660-1744), die wij in 2011 hebben uitgevoerd. Beide componisten waren geboren in Aix-en Provence en waren organist in Toulouse; Gilles volgde Campra op. Ongetwijfeld heeft Gilles de versie van Campra gekend, en waarschijnlijk ook meermalen uitgevoerd. Geen van beide werken is tijdens het leven van de componist in gedrukte vorm uitgegeven, en ook zijn er geen originele manuscripten van bewaard gebleven. De oudste handschriften dateren alle van na het overlijden van de componist. Alle afschriften verschillen onderling in details, maar soms ook in toegevoegde of weggelaten herhalingen, en in instrumentatie. Het is daarom onzeker hoe de eerste uitvoering geklonken moet hebben. Wij gebruiken hier het oudste afschrift van de Messe des Morts, uit 1731 (zie pag. 6; “de feu” betekent “van wijlen”). De eerste gedrukte uitgave dateert uit 1764, verzorgd door Michel Corrette die daar het Carillon des Morts aan toevoegt dat wij nu ook uitvoeren.

Gilles had in zijn testament verordoneerd dat zijn eigen koor deze mis voor de rust van zijn ziel zou verzorgen. Hij was echter zo geliefd dat men van heinde en verre toestroomde, zodat er in totaal zo’n tweehonderd musici aan de uitvoering meededen, onder wie grote namen zoals Jean-Baptiste Lully.

 

Wij voeren dit werk uit op de oorspronkelijke toonhoogte (a = 392 Hz), wat een hele toon lager is dan de moderne stemtoon. De strijkers spelen op barok-instrumenten met darmsnaren en gebruiken een lichte strijkstok. De baspartij wordt verzorgd door een viola da gamba, samen met een orgel en een theorbe; bij de tutti-passages wordt de baslijn nog een oktaaf lager verdubbeld door de violone.