Vespers de Domenica

Francesco Cavalli

(1602–1695)

 

 

 

 

 

 

Logo_Cambiata_blok_klein

 

2017

 

 


Programma

 

Deus in adjutorium (Paolo Colonna)

 

Dixit Dominus

 

Sonata

 

Confitebor

 

Sonata

 

Exultet orbis

 

Sonata

 

Magnificat

 

 

In de pauze bieden wij u graag een consumptie aan

 

 

Uitvoerenden

 

                    Sopraan        Wilna Roode, Els van de Lisdonk, Suzan Vermeer

                             Alt        Judith Tegelaers, Annike Grotheer, Mart van Uden

                        Tenor        Ton Bakker, Arnold Quanjer, NN

                            Bas        Wim Looyestijn, Marius Geervliet, Erik Bleichrodt

 

               Barokviool        Barbara Vermaas, Dita Breebaart

Alt viola da gamba          Helma Weijnand, Dik Plattel

Bas viola da gamba Ben Bults

                    Violone        Ellen de Graaff

                         Orgel        Freek Langeveld

 

                    Dirigent        Raymond Honing


Toelichting

 

In 1656 publiceerde Cavalli zijn bundel Musiche Sacre Concernenti, een verzameling van psalmen voor de vespers op zondag en Mariafeesten, inclusief zettingen van het Magnificat en enkele hymnes. Daarnaast bevat de bundel enkele Sonata’s voor drie tot tien instrumenten, en een volledige mis. Deze laatste hebben wij in 2009 uitgevoerd. De meeste van deze werken zijn geschreven voor dubbelkoor, twee violen en basso continuo. Sommige delen zijn meer solistisch, verdeeld over beide koren. In zijn voorwoord schrijft Cavalli dat de tutti naar believen kunnen worden verdubbeld met “trombones, of andere geschikte instrumenten”. Wij kiezen voor een intiemere bezetting, die ook beter past bij kerken die aanzienlijk kleiner zijn dan de San Marco.

De volledige vesper omvat vijf psalmen, een hymne en het Magnificat. Gezien de lengte van de composities beperken wij ons tot de eerste twee van de vijf psalmen. Deze worden voorafgegaan door een antifoon behorend bij de liturgie van de dag; in dit geval is dat de 2e zondag van de vasten. De herhaling na de psalm werd in Cavalli’s tijd veelal vervangen door een aria of een instrumentaal werk. Hier kiezen we uit de sonata’s uit dezelfde bundel.